سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شرکت مهاجرتی هومان ویزا

ساختار آزمون GMAT

در ادامه مطلب تفاوت آزمون GRE و آزمون GMAT باید بدانید که...

ساختار آزمون GMAT

آزمون GMAT از چهار بخش اصلی تشکیل شده است:

1- نگارش تحلیلی یا AWA

در بخش نوشتاری تحلیلی یا AWA (Analytical Writing Assessment) داوطلب 30 دقیقه فرصت دارد تا مهارت خود را در نوشتن یک متن تحلیلی نشان دهد. در این بخش دو نمره داده می شود که از میانگین آنها یک نمره ی نهایی به دست می آید. نمره این بخش از 0 تا 6 به صورت نیم واحدی متغیر است و اگر داوطلب هیچ پاسخی به سوال ندهد برای این بخش نمره ی صفر به او داده می شود.

2- استدلال یکپارچه یا IR

بخش تحلیل یکپارچه یا IR (Integrated Reasoning) دارای 12 سوال چند بخشی است و داوطلب 30 دقیقه فرصت دارد تا به سوالات پاسخ دهد. امتیاز این بخش از 1 تا 8 و به صورت یک نمره ای متغیر است.

شرکت مهاجرتی هوان ویزا

3- مهارت محاسباتی (تحلیل اعداد و ارقام و محاسبات ریاضی)

این بخش 31 سوال دارد که 14 تا 16 سوال آن مهارت داوطلبان را در تحلیل داده های عددی، جبر، حساب و هندسه ارزیابی می کند و 16 تا 19 سوال هم مهارت حل مسئله را می سنجد. مدت پاسخگویی به این بخش 62 دقیقه و نمره ی آن بین 0 تا 60 است.

4- مهارت کلامی (مهارت تحلیل زبانی)

در بخش مهارت کلامی آزمون GMAT مهارت اصلاح جملات با توجه به اصول نوشتاری زبان انگلیسی و مهارت خواندن متون گوناگون پیچیده ارزیابی می شود. این بخش دارای 41 سوال 5 گزینه ای است و داوطلبان برای پاسخگویی به سوالات 75 دقیقه فرصت دارند.

داوطلبان می توانند ترتیب پاسخ به بخش های مختلف آزمون را خودشان انتخاب کنند.

تفاوت های آزمون GRE و آزمون GMAT چیست؟

همان طور که گفته شد آزمون GRE و GMAT هر دو آزمون های ورودی دانشگاه های معتبر دنیا هستند و افرادی که قصد مهاجرت و اپلای تحصیلی در این دانشگاه ها را دارند باید در این آزمون ها شرکت کنند و موفق به کسب نمره بالا شوند تا با درخواست پذیرش تحصیلی آنها از سوی دانشگاه مقصد موافقت شود.

اما آزمون GRE و آزمون GMAT تفاوت هایی با هم دارند که عبارتند از:

* تفاوت در ساختار آزمون

* تفاوت در میزان سختی آزمون

* تفاوت در مدت زمان برگزاری آزمون

* تفاوت در محل برگزاری آزمون

* تفاوت در دفعات شرکت در آزمون

* تفاوت در نمره قبولی در آزمون

* تفاوت در هزینه ثبت نام آزمون

تفاوت در ساختار آزمون

همان طور که در مطالب فوق اشاره کردیم، آزمون GRE از سه بخش نگارش تحلیلی، لغت و درک مطلب و استدلال ریاضی تشکیل شده است، اما آزمون GMAT دارای 4 بخش نگارش تحلیلی، واژگان، استدلال یکپارچه و محاسبات است که قسمت استدلال یکپارچه خود شامل چند بخش متفاوت است.

به طور کلی آزمون GMAT برای سنجش استعداد داوطلبان برای تحصیل در حوزه مدیریت و تجارت است و آزمون GRE با توجه به دامنه وسیعی که دارد برای سنجش سوابق تحصیلی داوطلبان در رشته های مختلف برگزار می شود.